Elektroniniai Žaislai
Per pastaruosius kelis dešimtmečius elektroniniai žaislai tapo pagrindiniu daugelio namų ūkių elementu. Nuo interaktyvių lėlių iki robotų ir vaizdo žaidimų – šios programėlės suteikia valandų valandas pramogų įvairaus amžiaus vaikams. Elektroniniai žaislai ne tik siūlo smagią žaidimo veiklą, jie taip pat gali padėti skatinti jaunų žmonių mokymąsi ir tobulėjimą.
Populiariausias elektroninių žaislų tipas yra vaizdo žaidimų konsolė. Šiose konsolėse yra daugybė skirtingų pavadinimų, leidžiančių vaikams tyrinėti virtualius pasaulius žaidžiant prieš draugus ar net nepažįstamus žmones internete. Kai kurie žaidimai yra sukurti specialiai švietimo tikslams, pavyzdžiui, mokyti spręsti problemas arba kalbos meno pagrindų, pvz., rašybos ir gramatikos taisyklių. Be to, kai kuriose žaidimų sistemose yra tėvų kontrolės funkcija, leidžianti tėvams stebėti savo vaiko veiklą sistemoje.
Elektroninės lėlės yra dar vienas populiarus pasirinkimas tarp jaunesnių vaikų, kuriems patinka vaidmenų žaidimai su mėgstamais filmų ar televizijos laidų personažais. Daugelis interaktyvių lėlių dabar turi balso atpažinimo funkciją, todėl jos taip pat gali reaguoti, kai kalbama, todėl jos tampa tikroviškesnės nei bet kada anksčiau. Be to, netrūksta ir robotų gyvūnų; katės, šunys, beždžionės – tu pavadinsi! Juose dažnai yra jutikliai, kurie reaguoja skirtingai, atsižvelgiant į tai, kaip jūsų vaikas su jais sąveikauja, o tai skatina vaizduotę žaisti žaidimus, kitaip nei bet kuris kitas žaislas šiandien!
Kokia elektroninių žaislų ateitis?
Elektroninių žaislų ateitis yra įdomi perspektyva. Tobulėjant technologijoms, šie žaislai tampa labiau interaktyvūs ir patrauklesni vaikams nei bet kada anksčiau. Nuo robotų augintinių iki virtualios realybės patirties – elektroniniai žaislai siūlo daugybę pramogų, kurias galima pritaikyti pagal kiekvieno vaiko pomėgius ir gebėjimus.
Vienas iš būdų, kaip elektroninių žaislų ateitis galėtų tobulėti, yra dirbtinis intelektas (AI). Dirbtinio intelekto robotai ar lėlės galėtų bendrauti su vaikais pagal savo sąlygas, reaguodami į balso komandas ar net pasimokydami iš jų elgesio laikui bėgant, kaip tai darytų tikras augintinis. Šio tipo žaislai suteiktų neįtikėtinai įtraukiančių jaunų naudotojų patirties, kai jie tyrinėja įvairius scenarijus, naudodamiesi šia pažangia technologija.
Kitas galimas pokytis šioje srityje yra papildytos realybės (AR) žaidimai ir veikla, leidžianti vaikams naudotis skaitmeniniais elementais fizinėje aplinkoje naudojant specialius akinius arba įrenginius su kameromis ir jutikliais. Šia AR patirtimi jau naudojosi viso pasaulio muziejai, bet netrukus jos bus prieinamos ir namuose! Kadangi tėvai vis labiau domisi mokymosi galimybėmis savo vaikams, o kartu smagiai leidžia laiką, AR žaidimai gali pasirodyti neįkainojami, nes abu aspektai sujungiami į vieną veiklą, kurią visi mėgsta žaisti kartu.
Kada buvo pirmasis elektroninis žaislas?
Pirmąjį elektroninį žaislą išrado šeštojo dešimtmečio pabaigoje kompanija Marvin Glass and Associates. Ši įmonė specializuojasi žaislų kūrime, į kuriuos buvo įtraukta elektros energija ir elektronika. Ankstyviausias žinomas elektroninio žaislo pavyzdys yra „Lincoln Logs“, kuris naudojo baterijas mažiems elektros varikliams, kurie judėdavo rąstus aplink žaidimų kilimėlį, maitinti.
1969 m. „Mattel“ išleido vieną sėkmingiausių ankstyvųjų elektroninio žaidimo pavyzdžių: „Simon Says“. Šio žaidimo paviršiuje buvo keturi spalvoti mygtukai, kurie grojant muzikai užsidegdavo atsitiktiniais intervalais; žaidėjai turėjo kuo greičiau juos paspausti, arba rizikuoti prarasti taškus! Jis tapo toks populiarus, kad laikui bėgant sukūrė daugybę tęsinių, įskaitant Super Simon (1977), Mastermind (1980) ir net kompiuterizuotas versijas, tokias kaip PC-Simon (1985).
Nuo tada buvo sukurta daug įmantresnių elektroninių žaislų tiek vaikams, tiek suaugusiems – nuo robotų augintinių, tokių kaip Furby ar Aibo, iki interaktyvių žaidimų sistemų, tokių kaip Xbox 360 ar PlayStation 4! Elektroniniai žaislai nuėjo ilgą kelią nuo jų kuklios pradžios su „Lincoln Logs“ 1958 m. – tai įrodo, kaip toli technologijos pažengė laikui bėgant!
Kaip elektroniniai žaislai veikia vaiko vystymąsi?
Elektroninių žaislų naudojimas pastaraisiais metais tapo vis populiaresnis tarp vaikų. Nors šie įrenginiai gali būti linksma žaidimo forma, jie taip pat gali turėti neigiamos įtakos vaiko vystymuisi. Šiame rašinyje bus nagrinėjamas galimas elektroninių žaislų poveikis vaiko pažintiniam ir socialiniam bei emociniam augimui.
Pirma, svarbu pažymėti, kad nors kai kurie tyrimai rodo, kad žaidimas su mokomąja elektronika gali pagerinti tam tikrus mokymosi aspektus, pvz., problemų sprendimo įgūdžius ir kalbos gebėjimus, yra galimų trūkumų, susijusių su per dideliu pasitikėjimu tokio tipo žaislais pramoginiais tikslais. Dėl pernelyg didelio žaidimų ar kitų interaktyvių įrenginių ekranų gali sumažėti dėmesys ir gali būti sunku susikaupti mokykloje dėl per didelio stimuliavimo ar desensibilizacijos dėl nuolatinio technologijų ekranų stimuliavimo. Be to, laikas, praleistas bendraujant su skaitmenine žiniasklaida, pakeičia veiklą, kuri kitu atveju skatintų fizinį aktyvumą, pavyzdžiui, bėgiojimą lauke ar vaizduotės žaidimus patalpose – abu svarbūs sveikos vaikystės vystymosi komponentai.
Galiausiai, daugelis ekspertų nerimauja dėl to, kaip elektronikos naudojimas veikia socialinę vaikų sąveiką. Kadangi tiek daug laiko praleidžiama vieni žiūrint į įrenginį, užuot kalbėjus akis į akį, vaikai neįgyja pakankamai praktikos efektyviai bendrauti žodžiu. Be šio įgūdžių rinkinio jiems gali būti sunkiau užmegzti santykius paauglystėje ir suaugusiems.
Apibendrinant galima teigti, kad nors yra neabejotinai pranašumų, susijusių su ribotu mokomųjų elektroninių žaislų naudojimu ankstyvosios vaikystės vystymosi metu; tėvai turėtų žinoti, kad besaikis vartojimas gali sukelti neigiamų pasekmių, įskaitant sumažėjusį dėmesio sutelkimą mokykloje dėl per didelio stimuliavimo stokos ir prastų tarpasmeninių įgūdžių, atsirandančių dėl tinkamo žodinio bendravimo tarp bendraamžių stokos.